In dit document vind u een toelichting van onze dagelijkse praktijk. Aan de hand van de opvoedingsdoelen die gesteld worden aan de kinderopvang, wordt onze visie uitgelegd en hoe wij deze en de opvoedingsdoelen tot uiting laten komen tijdens de opvang. Daarnaast vind u ook nog informatie over hoe ons dagritme is, een uitleg over spelen tijdens opvanguren, verzorging, hygiëne, eten en drinken, slapen, professionaliteit, ziekte, kinderopvang en de algemene voorwaarden. Mocht u na het lezen van dit document nog vragen hebben, vernemen wij deze graag.
Visie:
Kinderopvang Petit Chéri richt zich op drie verschillende pijlers: de emotionele veiligheid, de stimulerende omgeving en sociale omgang.
Wanneer een kind zich prettig voelt, kan het zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen. Door kinderen te laten wennen aan een situatie, positief te benaderen, complimentjes geven wanneer nodig leren ze een eigen persoonlijkheid te ontwikkelen. Door ook grenzen te stellen en aanspreken op gedrag ontwikkelen ze zich tot een individueel en uniek persoon.
Doordat een kind veiligheid ervaart, heeft het zelfvertrouwen en kan het zich in een stimulerende omgeving redden. Door als baby verschillende vormen en kleuren te ontdekken of op latere leeftijd creatief bezig te zijn met de motoriek als in puzzelen, kleuren, verven enz. Door te horen, zien, voelen en ruiken, leert het kind de wereld kennen.
Door de omgang met andere kinderen ontwikkelt een kind een beeld over zijn eigen ik. Het ontwikkelt een band met andere kinderen, zelfvertrouwen, normen en waarden, gevoelens en fantasie. We vinden het belangrijk dat kinderen respectvol omgaan met anderen en hierdoor zichzelf beter leren kennen.
Kinderopvang Petit Chéri denkt dat deze pijlers elkaar versterken en richt zich hier dan ook op tijdens de opvang.
Om mijn pedagogisch handelen te onderbouwen, maak ik gebruik van de opvoedingsdoelen van professor J.M.A. Riksen-Walraven. Zij stelt dat onderstaande doelen een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van kinderen:
Bieden van een veilige basis.
Stimuleren van de persoonlijke competentie.
Bevorderen van sociale competentie.
Overdragen van normen en waarden.
Onderstaand ziet u per competentie hoe deze in de praktijk gebracht wordt tijdens de opvang.
Bieden van een veilige situatie: Hoe zorg ik ervoor dat een kind zich thuis voelt bij mij?
In onze gastouderopvang krijgen de kinderen een vast gezicht te zien die ze wekelijks opvangt. Dit zorgt bij kinderen voor een veilige hechting. Naast dat er maar een vaste leidster is, is er ook een vast kind die er altijd is. Er is dus altijd een vertrouwd gezicht in de opvang.
Ieder kind is voor ons uniek. Dit betekent dan ook dat bij ieder kind een andere manier van veiligheid creëren nodig is. Over het algemeen kijken we vooral naar het kind. Wanneer een kind voor het eerst binnen komt, proberen we niet meteen bovenop een kind te duiken. We proberen (vooral jonge kinderen) te laten wennen aan alle indrukken. We geven kinderen de ruimte om naar ons toe te komen. We benaderen kinderen vanuit een positieve grondhouding. Dit betekent dat we ze complimenten geef als dit nodig is, stimuleer/aanmoedig wanneer iets niet lukt en aan de behoeftes van kinderen voldoe. In onze opvoeding probeer ik kinderen veel ruimte te geven om zelf dingen te ontdekken.
Kinderen krijgen bij ons de ruimte om in huis te kunnen spelen. Zo hebben we in de woonkamer verschillende kasten waar speelgoed in ligt. Deze kunnen de kinderen ook zelf pakken. De kinderen kunnen hier knutselen e.d. en hier worden de kinderen verschoond. Op de eerste verdieping is een kamer waar vier kindjes kunnen slapen. Daarnaast hebben we op de 2 e verdieping een ruimte die volledig voor kinderen ingericht is. Hier hebben ze een winkeltje, een keukentje, een poppenhuis, verkleedkleren, auto’s en autobanen, treinen, lego/duplo e.d.
Stimuleren van de persoonlijke competentie: Wat heb ik het kind te bieden wat betreft ontwikkeling?
De creativiteit en fantasie bevorderen we bij de kinderen door verschillende activiteiten te doen met de kinderen. We werken met de methode: Kiki: kansen in kinderen. Kiki is een beer en zij is de rode draad door deze methode heen. Aan de hand van Kiki gaan we door verschillende activiteiten heen. Kiki is emotioneel betrokken bij de kinderen. Als ze iets spannend vinden, kan Kiki ze hierbij helpen. Kiki kunnen de kinderen zien als een vriendje. Allerlei thema’s komen aan de orde, lente, naar de dokter gaan, op safari, je lichaam, sinterklaas/kerst e.d. Hier doen we dan allerlei activiteiten omheen. Ik probeer altijd een thema te kiezen die dichtbij de belevingswereld van de kinderen ligt.
Aan de hand van de thema’s doen we bepaalde activiteiten. We bedenken deze zelf of halen deze uit de methode. Hierdoor zorgen we ervoor dat we voldoende betekenisvolle activiteiten kunnen aanbieden. Hierbij kan gedacht worden aan: knutselen, fantasie- en rollenspellen doen, boekjes lezen, muziek maken, zingen, kleien, erop uit gaan met de bolderkar,koken en bakken en nog veel meer. Kinderen worden gestimuleerd zoveel mogelijk zelf te doen, zodat ze zich zo optimaal kunnen ontwikkelen. Dit stimuleert namelijk ook het gevoel van eigenwaarde en vertrouwen in eigen kunnen.
Bevorderen van de sociale competentie: Waarom is met andere kinderen spelen belangrijk?
Door met andere kinderen te spelen, leert een kind empatisch denken, communiceren met elkaar, samenwerken, conflicten voorkomen en oplossen en elkaar helpen. Onze kinderen krijgen een sociale verantwoordelijkheid. Dit betekent dat kinderen zoveel mogelijk in het contact met elkaar gehouden worden en er bemiddeling geboden wordt wanneer zij er niet uitkomen. We laten de boel niet escaleren, maar willen graag dat kinderen dingen met elkaar oplossen.
Tijdens de opvang praten we over individuele of gezamenlijke gebeurtenissen of avonturen. We leren kinderen elkaar te helpen, zich in elkaar te verdiepen en te troosten als dit nodig is. In het samenspel kunnen vaak verschillende emoties naar boven komen. Door samen te spelen kunnen kinderen zich blij voelen, maar ook boos en verdrietig zijn. Wat we vaak zien is dat kinderen onenigheid hebben. Vanaf een afstand bekijken we hoe dit zich voortzet. In sommige gevallen lost het zichzelf op. Wanneer dit niet het geval is, worden de kinderen uit het spel gehaald en vragen we vaak om zich te verdiepen in het andere kind. We gaan op zoek naar de empathie en hierdoor kunnen kinderen zich in elkaar verplaatsen en het probleem oplossen. Mocht dit niet het geval zijn, is er een stoeltje waar de kinderen even kunnen nadenken. We halen het kind uit de groep en vertellen op een vriendelijk doch duidelijke manier welk gedrag niet acceptabel is. Als het kind een tijdje nagedacht heeft, bespreken we het en kunnen we alsnog een oplossing bedenken. Hierna kan het kind zich weer mengen in de groep.
Overdragen van normen en waarden:
Wat willen we kinderen graag meegeven in hun persoonlijke leven?
Kinderen draaien hier mee in het huishouden. Dit betekent dat ze gebonden zijn aan bepaalde normen die er zijn, maar ook de waarden waar wij voor staan. We laten elkaar bijvoorbeeld uitpraten, zeggen elkaar gedag, het speelgoed is van iedereen en wachten op elkaar tijdens de lunch als we van tafel gaan. We proberen de kinderen te leren dat zij open staan voor een ander. De ander kan een hele andere godsdienst, taal of denkwijze hebben, maar iedereen is bij ons gelijk. Ook de regels zijn belangrijk in ons huishouden. Als we bijvoorbeeld ergens mee spelen, ruimen we het eerst op voordat we wat nieuws pakken. Als we iets willen hebben waar een ander mee speelt, vragen we eerst of we hier mee mogen spelen. We pakken het niet zomaar weg. We gaan in dit huis met respect met elkaar om en hier draait alles dan ook om.
Dagritme:
Over het algemeen hanteren we een dagritme zodat kinderen structuur hebben en weten waar ze aan toe zijn. Hier kan ten alle tijden van afgeweken worden door andere behoeftes van kinderen. Bij baby’s is het zo dat we het ritme van de baby zoveel mogelijk volgen. Onderstaand het dagritme dat aangehouden wordt:
07.30 t/m 10.00 uur:
Inloop van de kinderen.
10.00 t/m 12.00 uur:
Drinken en fruit eten.
10.30 uur t/m 12.00 uur:
Jonge kinderen kunnen nu slapen. Overige kinderen gaan (bij goed weer) buiten spelen, naar de speeltuin (als er geen kinderen op bed liggen), tekenen, knutselen, kleien, verven of een andere activiteit.
12.00 t/m 12.30 uur:
Lunch.
12.30 t/m 15.00 uur:
Nu kunnen de oudere kinderen slapen.
15.00 t/m 15.30 uur:
Drinken en fruit eten.
15.30 t/m 17.00 uur:
Vrij spelen of thema gerichte activiteit.
17.00 t/m 17.30 uur:
Kinderen worden opgehaald. Kinderen die een maaltijd krijgen, worden hier nu van voorzien. Overige kinderen kunnen vrij spelen.
Spelen en speelgoed:
De ruimte:
Kinderen krijgen bij ons de ruimte om in huis te kunnen spelen. Zo hebben we in de woonkamer verschillende kasten waar speelgoed ligt. Deze kunnen de kinderen ook zelf pakken. De kinderen kunnen hier knutselen e.d. en hier worden de kinderen verschoond. Ook staat hier voor baby’s een verplaatsbare box. Op de eerste verdieping is een kamer waar vier kindjes kunnen slapen. Daarnaast hebben we op de 2 e verdieping een ruimte die volledig voor kinderen ingericht is. Hier hebben zij allerlei speelgoed, denk hierbij aan: een winkeltje, een keukentje, een poppenhuis, verkleedkleren, auto’s en autobanen, treinen, lego/duplo e.d.
Het speelgoed:
In de kasten staat allerlei speelgoed voor kinderen in verschillende leeftijden. We zien hierop toe dat kinderen niet alles uit de kast halen. Hierdoor wordt het aanbod te groot en spelen kinderen hier niet meer mee. Er wordt gezorgd dat er voor ieder kind aanbod in speelgoed is. Speelgoed wordt gecontroleerd en als dit kapot is, wordt het weggegooid. Ook mogen kinderen hun eigen speelgoed meenemen. Wel is het dan zo dat alle kinderen ermee mogen spelen.
Buiten spelen:
Ons huis heeft een grote tuin met allerlei speelgelegenheden. We hebben een trampoline, een speeltoestel met glijbaan en schommel, een zandbak, een speelhuis, allerlei fietsjes en in de zomer een springkussen en schelpje waar water in kan. Zo kunnen de kinderen zich ook buiten goed vermaken. We vinden het belangrijk dat kinderen lekker buiten kunnen spelen, dus proberen we dit ook minimaal eens per dag. Tijdens de zomer zijn we vaker en langer buiten. We zijn voorzien van verschillende parasollen, dus hier zullen we gebruik van maken tijdens warme zomerdagen. Kinderen die overdag slapen, doen dit wel binnen.
Tijdens het buitenspelen is er toezicht. Ook hebben we een erf achter het huis waar kinderen uit de buurt spelen. Mochten ouders hier toestemming voor geven, mogen kinderen hier zelfstandig spelen. Dit geldt alleen voor kinderen die zonder begeleiding buiten kunnen spelen.
Eten en drinken:
We eten en drinken op vaste tijden met elkaar. Voor een baby geldt dat we uw kindje voeden volgens het schema dat de baby gewend is.
We eten met zijn allen aan tafel. In de ochtend eten we met zijn allen fruit. Ieder kind kiest een stuk fruit en we eten dit gezamenlijk met water, thee of diksap op. Tussendoor in de middag kiezen de kinderen een ander stuk fruit en ook deze nuttigen we met wat drinken met elkaar.
Tijdens de lunch is er altijd volkoren brood aanwezig en kinderen kunnen allerlei zoet of hartig broodbeleg kiezen. We zijn van mening dat we kinderen niet kunnen dwingen te eten. Kinderen geven dus zelf aan of zij vol zitten of niet. Tijdens de opvang krijgen de kinderen over het algemeen geen snoep of koek. Mocht er een verjaardag van een van de kinderen zijn of het is warm in de zomer en ze willen een ijsje, kan hier een uitzondering op gemaakt worden. Wanneer u kind een speciaal dieet volgt of u wilt dat u kind een bepaald product niet eet/drinkt, geeft dit dan bij ons aan. Wij zullen hier rekening mee houden.
Slapen:
De kinderen hebben een eigen kamer. Op deze kamer staat een stapelledikant, een ledikant en een campingbed, mocht dit nodig zijn. Kinderen slapen onder een laken met een warme deken en slapen in principe bij elkaar op de kamer. Mocht dit niet lukken, kunnen de bedden gemakkelijk naar een andere kamer geschoven worden. In de slaapkamer hebben wij een video babyfoon, zodat we uw kind goed in de gaten kunnen houden.
Een baby slaapt altijd op zijn rug, tenzij ouders toestemming geven volgens het veilig slapen protocol.
Hygiëne:
Vanzelfsprekend is mijn huis schoon. Het beddengoed wordt wekelijks gewassen, tenzij dit eerder nog is. Ook worden op vaste dagen de wc gedaan, kamers gestoft, gedesinfecteerd en gereinigd. Dit om alle ziektekieken uit te schakelen. Ook wordt het speelgoed regelmatig gedesinfecteerd.
Ook wordt de kinderen geleerd om de handen te wassen. Dit doen we na het buiten spelen, na een toiletbezoek en voor het nuttigen van een maaltijd, waardoor er geen onhygiënische situaties ontstaan.
In overleg wordt gekeken naar de aanpak wat betreft zindelijk worden bij peuters. We bieden het potje aan als we denken dat het kind eraan toe is. We benaderen de kinderen in deze situatie uiterst positief. Het stimuleert kinderen vaak ook als zij zien dat andere kinderen naar het toilet gaan.
Professionaliteit:
Jaarlijks moet er vanuit het gastouderbureau voldaan worden aan een risico-inventarisatie. Het gastouderbureau controleert het huis of deze voldoet aan alle veiligheidsnormen die gesteld zijn door de GGD. Daarnaast moeten we tweejaarlijks deelnemen aan een EHBO cursus speciaal voor kinderen. Hierbij moeten we voorzien zijn van een geldig certificaat. Ook hebben alle personen in dit huis ouder dan 18 jaar, een Verklaring omtrent goed gedrag (VOG). Wij zijn voorzien van deze verklaring en worden constant gescreend. Daarnaast hebben we een vrijwilliger die ook voorzien is van deze verklaring.
Verzorging:
De volgende dingen graag in de tas doen voor uw kind: speen (indien nodig), slaapzak, reservekleding, luiers, zonnebrandcrème (voornamelijk in de zomer), thermometer, fles/tuitbeker/rietjesbeker (voorzien van naam), flespoederbakje (voorzien van naam en hoeveelheid water erin moet). Bij fles- en borstvoeding graag 1 extra flesje meegeven.
Kinderopvang:
· Tassen, jassen flessen en eventueel eigen bekers graag voorzien van naam.
· Jassen hangen in de gang en schoenen binnen uit. Dit geldt niet voor ouders. Graag wel opletten of de schoenen niet vies en/of nat zijn. Dit in verband met de hygiëne wat betreft de vloer.
· Graag geen kleding met lange koortjes of uithangende lussen in verband met de veiligheid.
· Meegenomen eigen speelgoed is op eigen risico en andere kinderen mogen er ook mee spelen.
· Kinderen graag kleding en schoenen aantrekken die vies mogen worden.
· Zorg het liefst voor verschillende lagen kleding. Hierdoor kan kleding bij temperatuurswisselingen aangepast worden.
Ziekte:
Als de gastouder ziek is en de opvang niet kan doorgaan, zal de gastouder dit zo snel mogelijk doorgeven. U bent zelf verantwoordelijk voor het zoeken naar een vervangende gastouder. Het gastouderbureau kan u hier mogelijk bij helpen. Doordat Kinderopvang Petit Chéri op dit moment geen opvang kan leveren, worden deze uren niet doorberekend.
Mocht u kind medicatie gebruiken, kunnen wij deze in overleg geven. Graag naam van uw kind erop zetten en zorgen dat de bijsluiter bijgevoegd is. We vragen u hierbij wel om een verklaring medicijngebruik in te vullen.
Sommige medicijnen mogen we niet geven en sommige medische handelingen niet verrichten. Dit is wettelijk bepaald. Denk hierbij aan: injecteren, sondevoeding e.d.
Mocht deze zorg nodig zijn, kan onderling geregeld worden hoe dit opgelost kan worden.
Algemene voorwaarden:
Voor de algemene voorwaarden verwijzen wij u door naar de huisregels.
De inhoud die hier wordt weergegeven kan niet worden weergegeven vanwege de huidige cookie-instellingen.
Deze website kan inhoud of functies aanbieden die door derden op eigen verantwoordelijkheid wordt geleverd. Deze derden kunnen hun eigen cookies plaatsen, bijvoorbeeld om de activiteit van de gebruiker te volgen of om hun aanbiedingen te personaliseren en te optimaliseren.
Deze website maakt gebruik van cookies om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden. Bepaalde inhoud van derden wordt alleen weergegeven als "Inhoud van derden" is ingeschakeld.